fredag 30 september 2011

Busenkel sjal

Ibland vill man skaffa sig ett enkelt och snabbt glädjepiller. Jag har flera gånger gjort det genom att sticka mig en Busenkel sjal i några restgarner jag hittat i skåpen. Varje gång blir ett nytt äventyr för ingen blir den andra lik. Det rekommenderar jag gärna flera, så därför skrev jag ned mönstret för fler att glädjas åt. Det bästa av allt är att den verkligen är busenkel att sticka så att till och med en nybörjare klarar av det.

Så här gör man en Busenkel sjal:

Stickor 12. Sjalen stickas med tre garntrådar - två i mohairgarn och en i effektgarn. Botanisera i skåpen. Mängden beror på hur lång du vill ha den, men det går nog max 100 gram tror jag.

Ta fram tre garntrådar – två i mohairgarn och en i effektgarn.
Lägg upp 22 maskor löst på stickor nummer 12.
Sticka 3 räta varv som kant.
På varv 4: Sticka 1 rät maska, ett omslag med tråden runt stickan, framifrån och bakåt, Upprepa varvet ut och avsluta med en rät maska.
På varv 5: sticka 1 rät maska. Släpp av omslagets tråd från föregående varv. Upprepa varvet ut och avsluta med en rät maska.
Då ska det finnas 22 maskor på stickan igen.
Upprepa varv 4 och 5 till dess sjalen har önskad längd.
Avsluta med 3 räta varv som kant.
Maska av löst.

Inga kommentarer: