onsdag 16 januari 2013

Årets första projekt färdigt - Mara Shawl

Det här skulle vara en ganska enkel sak, men visade sig ta en evinnerlig tid att få klar. Jag har stickat om avslutningsbården tre gånger... Jag började med sjalen i slutet av oktober i ett underbart tjockt och vackert garn från Drops. Första gången blev bården för smal och jag hade inte tillräckligt med garn, men tänkte att det nog var bra ändå. Men jag blev inte nöjd och ville köpa mer garn. Garn i rätt färgbad var dock köpt på en resa till Växjö. En månad senare hade jag vägarna förbi Växjö igen, men då var det slut på färgbadet men de lovade lägga undan nystan om de fick in samma färgbad i nästa leverans. Vilket de fick. Men jag kom inte till Växjö förrän i mitten av december nästa gång för att hämta mitt garn. Dags att repa upp och sticka ny bård med mer garn alltså. När jag skulle maska av vid lagom längd så räckte inte garnet. Så då var det bara att repa upp igen och göra om en tredje gång. Det är galet vad mycket garn det gick åt, tror nog att det är 400-450 g totalt. Men jag älskar den! Mönstret heter Mara och finns här. Jag har modifierat min bård något jämfört med ursprungsmönstret.

Inga kommentarer: